FAQ

Panele fotowoltaiczne

Jest to instalacja, który zamienia energię ze słońca w energię elektryczną. Prąd powstały w ten sposób może w całości zaspokoić potrzeby każdego domy. Nowoczesne rozwiązania stosowane w rozwiązaniach Foton Technik są w stanie wytworzyć energię dla Twojego domu.

Instalacja składa się kilku elementów: modułów fotowoltaicznych, falownika inaczej nazwanego też inwerterem, konstrukcji montażowej, zabezpieczeń i okablowania.

Podstawowym elementem i najbardziej widocznym są moduły fotowoltaiczne, które zbudowane są z krzemu, na które pada jednostka światła (foton) ????. To tu rozpoczyna się produkcja prądu! Standardowe moduły zbudowane są z ogniw krzemowych. Najczęściej spotykane typy to polikrystaliczne lub monokrystaliczne. W modułach fotowoltaicznych energia z promieniowania słonecznego jest przekształcana w energie elektryczną (prąd stały -DC) nazywa się to efektem fotowoltaicznym.

Foton Technik wykorzystuje moduły firmy Astronergy, która jest w światowej czołówce producentów modułów w rankingu PVEL, niezależnego laboratorium badawczego branży fotowoltaicznej. Testy PVEL badają niezawodność modułów i obejmują wiele czynników m.in. cykliczne zmiany temperatury, wilgotność cieplną, dynamiczne obciążenie mechaniczne, próbę PID i test wydajności. Firma oceniona została jako Top Performer w największej liczbie testów. Stosowane przez nas moduły solarne Astronergy charakteryzują się wieloma doskonałymi parametrami, kluczowymi z punktu widzenia klienta, m.in.:

  • wysoką odpornością w ekstremalnych warunkach
  • dodatnią tolerancją mocy (do +5W)
  • wysoką odpornością PID
  • podwyższoną wydajnością dzięki zastosowaniu innowacyjnych ogniw
  • odpornością na gradobicie
  • doskonałym kumulowaniem światła słonecznego
  • znakomitą odpornością mechaniczną

Astronergy jest w gronie 2% najlepszych światowych producentów (TIER 1), zgodnie z raportem Bloomberg New Energy Finance.

Oczywiście im czystsze panele tym ich sprawność jest większa, niemniej jednak w większości przypadków wystarczy sam deszcz aby zmyć z nich zabrudzenia. Dobrym rozwiązaniem jest mycie paneli raz, dwa razy w roku, najlepiej w okresie wiosennym, gdyż najwięcej osadów powstaje zimą. Najlepszą porą, na mycie jest wczesny ranek lub wieczór, kiedy panele nie pracują. Nie należy myć paneli kiedy są nagrzane. Do mycia zalecane są gąbki/ścierki z miękkim włosiem, tak by nie uszkodzić powierzchni paneli. Nie zaleca się używania silnych detergentów oraz myjek ciśnieniowych, gdyż może to skutkować uszkodzeniem paneli.

Delikatnie zalegający brud i pył usuwany jest przez deszcz, jednak w pewnych sytuacjach zaleca się czyszczenie modułów: kiedy brud jest na tyle intensywny, że ogranicza przedostawanie się promieniowania słonecznego do modułów lub kiedy występują zabrudzenia punktowe
w postaci np. ptasich odchodów czy zalegających liści.

W większości przypadków wystarczy sam deszcz, aby zmyć zabrudzenia z paneli fotowoltaicznych. Jeśli jednak w nastąpiły zabrudzenia opisane w odpowiedzi powyżej, zaleca się ich umycie. Najlepszym czasem żeby to zrobić, jest wczesny ranek lub wieczór, kiedy już nie pracują. Najlepszą porą do zadbania o instalację fotowoltaiczną będzie wiosna, ponieważ wtedy na panelach mogą utrzymywać się drobinki z pylących w tym okresie drzew oraz pozostałości opału po okresie zimowym (pył z pobliskich kominów). Zalecane są gąbki/ścierki z miękkim włosiem tak, by nie uszkodzić powierzchni paneli. Nie zaleca się używania silnych detergentów oraz myjek ciśnieniowych, gdyż może to skutkować uszkodzeniem paneli. Nigdy nie należy myć paneli fotowoltaicznych, kiedy są nagrzane, gdyż może to spowodować szok termiczny co skutkowało będzie pęknięciem szyby panelu.

W większości przypadków modułów fotowoltaicznych nie trzeba odśnieżać. Zalegający na ich powierzchni śnieg nie powoduje ich uszkodzenia, a zmniejsza jedynie ilość wyprodukowanej przez system PV energii. Z uwagi na długość dni zimowych oraz ilość promieniowania słonecznego w miesiącach zimowych nie ma konieczności odśnieżania modułów. Ponad to podczas słonecznego dnia energia docierająca do modułów będzie na tyle wysoka, by wytworzyć odpowiednią temperaturę na powierzchni panelu, co skutkowało będzie stopieniem oraz zsunięciem się pokrywy śnieżnej.
W przypadkach, kiedy moduły muszą być jednak odśnieżone (wymóg konstrukcyjny, ekonomiczny, inne wymagania zewnętrzne). Nie wolno wykorzystywać środków chemicznych czy soli oraz ciężkich i twardych narzędzi. Należy zachować szczególną ostrożność nie narażając paneli na uszkodzenia mechaniczne. Oblodzonych modułów nie należy skrobać i polewać letnią wodą w celu szybszego rozmrożenia, a lodu nie rozbijać.

Koszt każdej instalacji fotowoltaicznej uzależniony jest od jej indywidualnej konfiguracji i mocy nominalnej. Moc dobierana jest w oparciu o roczne zużycie energii elektrycznej w domu.
Eksploatacja takiej instalacji nie wiąże się z dodatkowymi kosztami. Instalacja fotowoltaiczna, w przeciwieństwie do większości inwestycji w budowę, remont i wyposażenie domu, zarabia na siebie, a po relatywnie krótkim czasie przynosi czyste zyski. Okres zwrotu kosztów zakupu instalacji zależy od jej wielkości oraz cen energii.

W celu sprawdzenia oraz omówienia możliwości rozbudowy instalacji fotowoltaicznej, prosimy o kontakt z Państwa Przedstawicielem Handlowym.

Falowniki

Inwertery lub inaczej falowniki GoodWe. GoodWe jest jednym z największych na świecie dostawców trójfazowych inwerterów stringowych do zastosowań komercyjnych i przemysłowych. Firma oferuje siedem serii falowników od 1kW do 1MW wraz z inteligentnymi systemami monitoringu. Inwertery GoodWe charakteryzują się wyjątkową trwałością, dzięki wysokiej klasie szczelności (IP65) są niezawodne w każdych warunkach (np. temperatury -25°C do +60°C). Falowniki azjatyckiego producenta są wysoce wydajne i funkcjonalne, ich maksymalna sprawność sięga 98,8% (europejskie warunki max 97%), a w połączeniu z systemem MPPT wynosi ona powyżej 99,5%. Mają niewielkie rozmiary, są lżejsze i znacznie cichsze niż podobne produkty innych producentów. Inwertery GoodWe mają bardzo niskie napięcie rozruchowe – są w stanie wytwarzać energię elektryczną na bardzo wczesnym etapie i przez dłuższy czas. Co ważne dla niektórych klientów, inwertery GoodWe pracują ciszej niż inwertery większości marek z tego samego segmentu, głośność pracy nie przekracza 25 dB (A).

Prosimy o wysłanie zdjęcia z wyświetlacza urządzenia wraz z opisem problemu (od kiedy, jak często, w jakich porach) na mail serwis@fotontechnik.pl

Prosimy o wysłanie zdjęcia wraz z opisem problemu i kodem błędu znajdującym się na wyświetlaczu urządzenia na mail serwis@fotontechnik.pl

Falowniki w znacznej większości są mniejsze, niż moc instalacji fotowoltaicznej. Związane jest to z ich przewymiarowaniem w granicach 90% – 120% oraz tym, że maksymalna moc paneli określana jest w warunkach STC (idealnych laboratoryjnie) osiągalnych w Polsce jedynie przez 2 dni w roku. Pozwala to na zmaksymalizowanie efektywności pracy falownika. Takie rozwiązanie jest jak najbardziej dozwolone przez producentów inwerterów oraz nie powoduje utraty gwarancji na sprzęt.
Np. Falownik o mocy nominalnej 4kW będzie prawidłowo obsługiwał instalacje fotowoltaiczne w przedziale mocy od 3,6kW do 4,8kW.

Jeśli uruchomimy instalację przed wymianą licznika na 2-kierunkowy, liczniki bez tej funkcji nie rozróżniają kierunku w jakim płynie prąd, dlatego każdą energię, zarówno pobraną z sieci, jak i oddaną do sieci, będą traktować jako energię pobraną z sieci, co spowoduję znacznie wyższe rachunki za energie elektryczną.
Dodatkowo, instalacja prądotwórcza bez pozytywnego rozpatrzenia wniosku o podłączenie w Zakładzie Energetycznym nie może być użytkowana i może się to wiązać z naliczeniem kary, za użytkowanie instalacji podłączonej do sieci dystrybucyjnej bez zgody Zakładu Energetycznego.

Instalację fotowoltaiczną możemy uruchomić po wymianie licznika na dwukierunkowy przez zakład energetyczny oraz podpisaniu umowy kompleksowej z dystrybutorem.

Proces zmiany daty i godziny mogą Państwo znaleźć w instrukcji obsługi falownika, która wraz z kartami gwarancyjnymi znajduje się na Państwa skrzynce mailowej.

  • Dioda zielona: sygnał ciągły oznacza stan pracy instalacji i produkcję energii elektrycznej. Sygnał przerywany oznacza chwilowy stan spoczynku.
  • Dioda pomarańczowa: jest to dioda komunikacyjna, w falownikach Solar Edge zastąpiona została Diodą Niebieską. Odpowiada za połączenie falownika z Internetem.
  • Dioda czerwona: sygnalizuje błąd, w takiej sytuacji prosimy o przesłanie zdjęcia kodu błędu z wyświetlacza falownika na mail serwis@fotontechnik.pl

Praca falownika zależna jest o jakości napięcia w sieci (AC) po stronie operatora energetycznego. Wszystkie błędy zawierające w komunikacie hasło „VAC”, „VAC Fail”, „Grid”, „UPV”, oraz błędy 33, 34, 35 i 48 oznaczają nieprawidłowość po stronie sieci domowej lub operatora energetycznego. Jeżeli napięcie po stronie AC przekracza ustawowe normy falownik może pokazywać błąd, resetować się i wyłączać w celu bezpieczeństwa. W takim przypadku należy sprawdzić czy w budynku występuje poprawne zasilanie (wszystkie bezpieczniki w całym budynku są w górze), jeśli tak to skontaktować się z operatorem z zapytaniem czy nie prowadzi aktualnie prac na linii energetycznej lub czy nie występują wahania napięć. Jeżeli odpowiedź operatora będzie negatywna prosimy o zgłoszenie z opisem i zdjęciami błędów oraz tabliczki znamionowej na adres serwis@fotontechnik.pl

Zabezpieczenia

Do zabezpieczenia instalacji stosujemy dwie oddzielne rozdzielnice po stronie prądu przemiennego i stałego. Ich separacja wzmaga bezpieczeństwo instalacji. Zabezpieczenia dobierane są indywidualnie do każdej instalacji.

Zabezpieczenia po stronie prądu przemiennego: wyłącznik nadprądowy (chroniący przed zwarciami, przeciążeniem termicznym i jako funkcja przeciwpożarowa), zabezpieczenie przeciwprzepięciowe (chroni falownik przed przepięciami w sieci, niweluje skutki wyładowań atmosferycznych), wyłącznik różnicowo-prądowy (niewymagany przez normę, stosowany przez nas jako dodatkowe zabezpieczenia ochronne, pełni ochronę przeciwpożarową).

Zabezpieczenia po stronie prądu stałego: zabezpieczenie przeciwprzepięciowe (chroni falownik przed przepięciami w sieci, między innymi przed uderzeniami piorunów).

Zabezpieczenia po stronie prądy przemiennego (AC – za falownikiem) powinny być ustawione w pozycji „do góry”. Po stronie prądu stałego (DC) pokrętło pod falownikiem musi być ustawione w pozycji 1/on (powinno być to ustawienie prostopadłe do ściany – wyjątkiem są falowniki Solar Edge posiadające dźwignię, należy ją ustawić w pozycji “1”.

Zabezpieczenie nadprądowe chroni przed skutkami zwarć i przeciążeń oraz pełni funkcję przeciwporażeniową, różnicowo prądowe przed prądem upływu oraz pełni funkcję przeciwpożarową, a ochronniki przepięć albo zabezpieczenie przeciwprzepięciowe przed przepięciami łączeniowymi i atmosferycznymi. W przypadku zadziałania (zbicia) zabezpieczenia, należy przełączyć je w pozycję „do góry”. Jeśli problem będzie się powtarzał, prosimy o kontakt z naszym Działem Serwisu pod numerem infolinii +22 266 85 83 wybierając następnie numer wewnętrzny 7.

Pompa Ciepła

Pompa ciepła, z którą każdy miał styczność, to lodówka. Lodówka odbiera ciepło od żywności w niej przechowywanej i oddaje je tyłu (tam, gdzie jest radiator) generując ciepło. Następuje przepływ ciepła z wnętrza do radiatora na zewnątrz. Pompa ciepła do ogrzewania domu działa tak samo. Jedyna różnica jest taka, że ciepło pobierane jest z powietrza na dworze, natomiast rolę radiatora zastępują kaloryfery.

W idealnym przypadku pompa ciepła nie emituje żadnych zanieczyszczeń do atmosfery oraz zerową ilość CO2. Dzieje się tak w sytuacji, gdy ogrzewany obiekt jest wyposażony w moduły fotowoltaiczne, które w pełni pokrywają zapotrzebowanie pompy ciepła na prąd. W mniej idealnej sytuacji pompa zużywa energię elektryczną, której wyprodukowanie może generować zanieczyszczenie środowiska, chyba że pochodzi ona ze źródeł odnawialnych. W najgorszym przypadku energia do działania pompy pochodzi z elektrowni węglowej, jednak dzięki stosowanym filtrom jest to i tak dużo bardziej ekologiczne rozwiązanie od ogrzewania domu piecem.

Powietrzna pompa ma kilka ważnych przewag nad gruntową:
– nie potrzebne są specjalne projekty
– nie ma odwiertów i rozkopywania działki
– dużo szybszy montaż
– o wiele niższe koszty
– mniej elementów to mniejsze ryzyko awarii

Tak, ale będą jej pomagać grzałki elektryczne (2x3kW). Pompa ciepła w tak niskich temperaturach będzie mniej wydajną, ale na pewno poradzi sobie z ogrzaniem Twojego domu.

Połączenie pompy ciepła z fotowoltaiką pozwala stworzyć samowystarczalny energetycznie budynek. Dzięki temu, że Foton Air 11/19 ma modulację mocy oraz inteligentne sterowanie, zawsze będzie się dostosowywać do ilości mocy dostarczanej z instalacji fotowoltaicznej. To wyróżnia rozwiązanie FOTON Technik na tle konkurencji i pozwala maksymalizować oszczędności.

Foton Air 11/19 spełnia kilka funkcji:
– ogrzewanie centralne
– podgrzewania ciepłej wody użytkowej
– chłodzenie centralne (tylko dla instalacji z klimakonwektorami).

Tak, po podłączeniu do klimakonwektorów w domu klienta.

W środku domu jedyny element wydający dźwięk to pompka obiegowa, około 40dB, jest to poziom głośności urządzeń kuchennych. Taka pompka znajduje się w każdym piecu w każdej kotłowni. Najwięcej hałasu wydaje jednostka zewnętrzna, która znajduje się na zewnątrz budynku, głośność to około 52dB (pomiar przy samym urządzeniu). W odległość 2m jednostka zewnętrza generuje hałas na poziomie 38 dB. W praktyce jest to głośność, jaka panuje w biurze. Dlatego klient nie powinien odczuć żadnego dyskomfortu związanego z hałasem. Ze względu na różny poziom wrażliwości na hałas nie rekomendujemy montażu jednostki zewnętrzne bezpośrednio pod oknami sypialni. Przepisy Prawa Budowlanego narzucają montaż jednostki zewnętrzne w odległości 2,5m od granicy posesji.

COP (ang. Coefficient Of Performance) – wydajność grzewcza, jest to stosunek ilości energii uzyskanej z urządzenia grzewczego do ilości energii potrzebnej do jego działania. Dla kotła węglowego to około 0.6, dla nowoczesnego pieca gazowego to około 0.9. W pompie Foton Air 11 COP wynosi 4-5, w zależności od warunków pracy. Taka dźwignia energetyczna pozwala uzyskać dużo więcej energii.

Istnieją 2 typy instalacji monoblok i split. W rozwiązaniu typu monoblok cały układ zawierający czynnik chłodzący znajduje się w jednostce zewnętrznej, natomiast ciepło transportowane jest do wnętrza budynku przy użyciu glikolu lub roztworu wody i glikolu (jak w przypadku FOTON AIR 11/19). Zaletą takiego rozwiązania jest to, że układ jest złożony i napełniony czynnikiem chłodzącym w fabryce. Gwarantuje to szczelność konstrukcji oraz szybki montaż. Natomiast w rozwiązaniu typu split część układu znajduje się w jednostce zewnętrznej, a część we wnętrzu budynku. Wadą tego rozwiązania jest to, że układ jest konstruowany i zamykany dopiero u klienta podczas montażu pompy ciepła. Oznacza to, że potrzebny jest wykwalifikowany pracownik do podłączenia urządzenia, a następnie napełnienia go czynnikiem chłodzącym, a jest to proces czasochłonny i nie gwarantujący szczelności – brak niezależnej kontroli. W przypadku rozwiązania typu monoblok taka gwarancja jest, kontrola następuje w fabryce przez jednostki dbające o jakość. Dodatkowo urządzenia typu split należy zarejestrować w odpowiednim urzędzie.

WiFi / Aplikacja na telefon

Większość falowników posiada wbudowany moduł WiFi, za pomocą którego falownik łączy się z Internetem domowym. Połączenie może odbywać się za pomocą WiFi lub kabla Ethernet.
W obu przypadkach zapewnienie odpowiedniego przyłącza internetowego należy do obowiązków inwestora, co zawarte jest w umowie. Ekipa po zakończonym montażu konfiguruje połączenie falownik-Internet, a następnie wysyła dane do centrali, gdzie tworzone i udostępniane jest konto dla klienta.

Poniżej strony producentów, oraz nazwy aplikacji dostępnych w Sklepie Play oraz AppStore.

  • ZeverSolar -> zevercloud.com, ZeverCloudSMA
  • GoodWe -> pl.goodwe.com, SEMS Portal
  • Sofar Solar-> sofarsolar.com, Solarman
  • Solar Edge -> solaredge.com, SolarEdge Monitoring
  • Fronius -> fronius.com, Fronius Solar.web
  • ABB – > new.abb.com, Plant Viewer

Tak, wystarczy postępować zgodnie z instrukcją dostarczoną razem z falownikiem.

W razie problemów skontaktuj się z Naszym Działem Serwisu pod numerem infolinii +22 266 85 83 wybierając następnie numer wewnętrzny 7.

Zarówno w przypadku zmiany dostawcy Internetu, routera lub hasła należy ponownie skonfigurować falownik.

Gwarancje i rękojmia

Panele są objęte gwarancją przez Foton Technik Sp. zo. o. w zakresie: wydajności na 25 lat, falowniki i panele fotowoltaiczne na 10 lat. Dodatkowo klienci kupujący instalację mogą wybrać specjalny produkt Gwarancje Wykonawcą na całe wykonanie instalacji wynoszącą 5 lat. A także Gwarancje Słoneczną, która gwarantuje ilość wytworzonej energii, zgodną z projektem. Oznacza to, że jeżeli w przeciągu 10 lat instalacja nie wytworzy co najmniej 90% lub w ciągu 25 lat 80% gwarantowanej ilości energii elektrycznej, Foton Technik zobowiązuje się do pokrycia kosztów zakupu każdej jednostki energii kupionej z sieci w ramach różnicy między gwarantowanym 80% a faktycznie wytworzoną ilością energii.

Karty gwarancyjne (inwerter, panele fotowoltaiczne oraz konstrukcja) oraz instrukcje obsługi do falowników są wysyłane do klientów po zakończonym montażu.

Przegląd instalacji nie jest obowiązkowy, jednak zalecane przez nas jest wykonanie przeglądu instalacji minimum co 3 lata.
Jednorazowy przegląd instalacji obejmuje:

  • weryfikację stanu komponentów m.in. inwertera, modułów, przewodów, zabezpieczeń
    elektrycznych;
  • weryfikację stanu eksploatacji i elementów zewnętrznych instalacji m.in. szczelność poszycia
    dachowego;
  • pomiary elektryczne instalacji m.in. pełne pomiary po stronie prądu stałego, zmiennego,
    rezystancji uziemienia;
  • weryfikację poprawności działania oraz danych produkcyjnych;
  • aktualizację oprogramowania falownika;

Produkcja i wskazania licznika

Różnica między wskazaniami na falowniku (E-Total) oraz licznikiem kierunkowym wynika z tego, że skonsumowaliśmy część energii wytworzonej przez instalację. Ten procent jaki zużyjemy bezpośrednio po wyprodukowaniu nie przepływa przez licznik, co oznacza, że nie jest bilansowany i zużyliśmy go na potrzeby własne.

Prosimy o wysłanie faktur wraz z opisem problemu oraz wartość E-total znajdującą się na wyświetlaczu falownika na mail: serwis@fotontechnik.pl

Uzysk energii z instalacji fotowoltaicznej zależny jest m.in. od temperatury oraz wartości nasłonecznienia. W ciągu roku wartość wyprodukowanej w poszczególnych miesiącach nie będzie stała. Uzyski w okresie wiosenno-letnim są nawet kilkukrotnie wyższe niż w okresie jesienno-zimowym. Symulacja produkcji energii w poszczególnych miesiącach stanowi element projektu koncepcyjnego Państwa instalacji, przesłanego przez Dział Projektowy Foton Technik.

Wynika to z faktu, że naliczane są pozostałe składowe opłaty takie jak:

  • opłata abonamentowa
  • opłata sieciowa stała
  • opłata przejściowa

Są to opłaty stałe, które zawsze będą się widniały na rachunku za energię, stąd najlepszym rozwiązaniem jest wybranie półrocznego lub rocznego systemu rozliczania energii z dystrybutorem.

Zależy to od wyboru okresu rozliczeniowego podczas podpisywania umowy z zakładem energetycznym. Najlepszym wyborem jest rozliczanie się w cyklu półrocznym lub rocznym. Zakład energetyczny liczy moc, którą odkupił i którą sprzedał prosumentowi, po zbilansowaniu obu wartości wystawia rachunek. Jeśli chcą Państwo sprawdzić, jaki posiadają okres rozliczeniowy, prosimy o kontakt z zakładem energetycznym.

Niestety nie. Wszystkie instalacje oferowane przez naszą firmę pracują w tak zwanym systemie ON GRID, wiąże się to z tym, że możliwe jest oddawanie nadwyżek wyprodukowanej energii do sieci. W momencie awarii lub zaniku fazy w domu falownik przestanie przetwarzać prąd stały na prąd przemienny oraz odłączy się od sieci energetycznej przestając pracować oraz oddawać prąd do sieci. Ma to na celu zapewnienie bezpieczeństwa serwisantom pracującym na linii.

W zdecydowanej większości przypadków jesteśmy w stanie zużyć około 20% wyprodukowanej energii na potrzeby bieżące, a reszta jest odprowadzana do sieci oraz rejestrowana za pomocą licznika dwukierunkowego. W takim przypadku sieć staje się „magazynem” energii, którą możemy odebrać w przeciągu roku. Dzięki systemowi upustów możemy odebrać do 80% energii wcześniej wprowadzonej do sieci (dla instalacji do 10 kWp) lub do 70% energii (dla instalacji powyżej 10 kWp).

Pozostałe

W celu weryfikacji etapu wniosku Mój Prąd prosimy o weryfikacje na oficjalnej stronie NFOŚiGW https://mojprad.gov.pl/ lub pod numerem specjalnej infoliniii +22 45 90 800.

Istnieje też możliwość uzyskania wskazówek pod numerem Foton Technik w Dziale Przyłączeń OSD pod numerem infolinii +22 266 85 83 wybierając następnie numer wewnętrzny 4.

Firma Foton Technik wysyła w Państwa imieniu wniosek przyłączeniowy do Operatora Sieci Dystrybucyjnej. Jeśli wniosek nie został złożony, prosimy o kontakt z Naszym Działem Przyłączeń OSD. Jeśli jednak dokumenty zostały złożone, prosimy o kontakt z Państwa Operatorem Sieci w celu ustalenia etapu sprawy i terminu przyłączenia.

Audytor centralny dokonuje oględzin każdej instalacji na podstawie zdjęć robionych przez ekipę monterów podczas montażu oraz na podstawie pomiarów wykonywanych przez ekipę (np. rezystancja uziemienia lub czas oraz prąd zadziałania RCD). Odbioru instalacji dokonuje ekipa montażowa poprzez protokół odbioru podpisywany po wykonaniu instalacji.